- DAGENSÄMNE -

Vi är aldrig nöjda

Tänk om du skulle vara med i en brand o bli svårt brännskadad? Tänk om du en dag skulle vakna upp utan en enda krona kvar i fickan o tvingas bo på gatan? Tänk om du skulle tvingas gå en mil om dagen för att få en liter vatten?

Det enda vi tjatar om är: Jag önskar jag hade det där, jag önskar jag såg ut så, jag önskar jag kunde köpa bara den jackan, jag önkar jag kunde köpa det huset/lgh, jag önskar jag var längre, jag önskar jag var smalare. Men den stora frågan är: När blir vi nöjda..?

Vi bara önskar oss en massa grejer (som ibland är helt omöjliga att få). Men jag har aldrig hört ngn. säga: Jag tackar Gud för det jag har eller hur jag ser ut. Visst det finns människor på denna jord som man kan tro kommer från en annan planet, ta Angelina Jolie som exempel. Hon är bedårande vacker!! Vi andra kan inte se ut som henne...det är ett faktum! Varför inte helt enkelt vara glad över hur just du ser ut? Om du är välskapt finns det ingen anledning att önska sig ett annat utseende. Tänk bara på de barn som föds med ngn form av missbildning? Som blir mobbade i skolan m.m. Jag minns vi hade en tjej på min grundskola som alla typ skrattade åt för att hennes näsa satt ihop med överläppan (svårt att förklara) men ni som gick med mig på ad minns säkert henne...
 
Vi önskar oss ständigt att vi ägde mer än vad vi äger idag. Vad är anledningen? Varför inte vara nöjd med det du har?
Tänk på att det finns barn i fattiga lände som inte ens har tak överhuvudet, som lever i kloaker som råttor! Vi ska faktiskt vara tacksamma över vad vi har! Vi ska känna oss lyckligt lottade, för att alla andra på denna jord önskar att de levde som oss.

Du som ständigt önskar dig nya grejer, nytt liv, nytt utseende, skulle du vilja byta ditt liv med en fattig afrikansk tonåring? Som får gå flera mil om dagen för att få ngr. droppar vatten? Vi tar förgivet vad vi har... vi uppskattar inget. Vi ser det vi har som en standard lixom.. och bara önskar oss med. Men jag kan göra er medvetna att vårt levnadssätt inte är ngn. standard. Knappt hälften av världens befolkning har det lika bra som DU o JAG har.  Vi har rent vatten, vi har varma hus, vi har en egensäng gjord av de bästa materialen, vi har ett kök, vi har mat, vi kan bara springa ner till närbutiken för att köpa ngt. som saknas, vi har el, vi har värme, vi har toaletter, vi har kläder, vi har skor, vi har jackor. Vad mer behöver vi?

Vi kommer nog aldrig kunna mätta vår hunger, hunger på det materiella. Vårt begär finns inom oss som ett ljus, som bara brinner starkare o starkare av våra tankar.

Tacka Gud för det du har, för en dag tar Han det kanske ifrån dig....

Kommentarer
Postat av: Arjeta

Det e faktiskt sant, allt det du skriver.. men de e alltid så oavsett hur mkt man har så strävar man alltid efter mer o oavsett hur man ser ut så hittar m,an endå fel. Det lixom bara finns :S



Sjäkv kanske jag blir nög för stunden men man vill alltid ha mer sen för man tröttnar på det man redan har :S Konstigt jag vet :S

2008-12-19 @ 18:46:18
URL: http://arjeeta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0